«ВИШИВАНА ІСТОРІЯ УКРАЇНСЬКОГО СПРОТИВУ» ДО ВСЕСВІТНЬОГО ДНЯ ВИШИВАНКИ
Перевага людей мого віку є продовженням його (віку) недоліків. Ми, старі та «поношені», маємо не тільки величезний життєвий досвід, а змогли накопичити яку-неяку спадщину з різних, порою, непотрібних речей, документів й інших «артефактів». Але й цього «багатства» ми – переселенці – були позбавлені. Хіба що… Коли за годину до останнього – 17-го автобуса – гуманітарного конвою з евакуації з Лисичанська, вже оточеного російськими військами, «скручував» жорсткий диск зі свого «компа» та утрамбовував у валізу «найнеобхідніше», кинув туди й невеличку барсетку з другорядними документами та декількома світлинами. Так і поїхав… Так і опинився у Вінниччині, про ще жодного разу не пожалкував. Але коли одного разу перебирав вміст барсетки, то і звернув увагу на одну світлину… Ось воно, моє «багатство», моя «спадщина»…
Цій світлині – 60 років, що само по собі варте уваги. На ній – такий собі трирічний хлопчик на ім'я Сашко Мазан. Зроблена світлина у серці Донбасу, у так званій «Колисці Донбасу» - Лисичанську. Якщо точніше, то у селі Фугарівка Вовчоярівської громади, яка притулилась до Лисичанська, терикони якого були неодмінною і такою звичною частиною місцевого ландшафту. Фотографувала цього хлопчика тоді 16-річна Люда Мазан, щаслива володарка першого у селі фотоапарату з назвою «Зміна». Вони з подружками зібрались того травневого дня у «вишневому садочку» (зверніть увагу на акуратненько побілені деревця, бо це ж Україна!!!), де співали українських пісень, обговорювали і шуткували з місцевих женихів… А Сашко був у них такою собі своєрідною «лялькою». Напевне, кожна з цих сільських дівчат, дивлячись на Сашка, мріяла про своїх майбутніх дітей. А ще на Сашкові була шикарна вишиванка роботи його бабусі – Олександри Йосипівни Мазан. Дівчата готові були замовити «Тьоті Шури» таку ж вишиванку. Втім серед українок завжди було багато майстринь і у тодішній Фугарівці не одна господиня могла створити щось подібне або навіть краще. Я це до того, що у вишиванках тоді ходили від отакої ось (хоч і надмірно серйозної) малечі до старих. Особливо полюбляли вишиване жінки Фугарівки. Достатньо глянути на подібні світлини… Де він зараз, наш сімейний альбом… Невже вонючий російський чобіт у нині окупованому Лисичанську топче не тільки нашу землю, а й ось таку нашу пам'ять. Я б сказав – генетичну пам'ять…
Колись ця світлина з трирічним українцем Сашком Мазаном (оскільки Мазанів у Фугарівці була багато, то хлопця називали «Сашком КалинІвським», бо діда звали чудовим і співучим ім'ям Калина) вже пережила одну окупацію – у 2014-м. Вже тоді і навіть раніше «на болотах» розкручували такий наратив, що, мовляв, України, як країни, не існує, мови і культури там немає, а українці – то якісь малороси. Особливо російські пропагандони накручували своє «населення» штампом, що Донбас – це вже точно не Україна. Там завжди була Росія, там жили росіяни, росія «асваївала» безмежні донбаські запаси. І цей наратив – частина цієї війни – інформаційної війни. Тому і пішли вони «асвабаждать» перш за все Луганщину й Донеччину. Коли обісрались під Києвом, на Харківщині та Херсонщині, зубами вчепились саме в Донбас і весь світ тепер вже точно знатиме назви Соледар та Бахмут. А це в парі десятків кілометрів від того місця, де бу 60 років тому народилась ця світлина.
Чорнороті «сіманяни, салавйови та скабєєви» до всирачки запускають в медіапрості подібні «ракєти, пєтарди», не особливо переймаючись фактурою походження своїх наративів. Такий собі середньостатистичний російський мужик десь на Тамбовщині чи Рязанщині, ніколи не бувавший далі райцентру, поколупавшись у навозі та хильнувши «Сталічнай», під таку ось собі «Скабєєвщину» пускає бульби з носа в угарі ненависті до всього українського…
А українське – ось воно! Оце хлоп'я у вишиванці і є ворог «щуромордого» путіна, який, як у тім мультику, веде за собою щуряче військо на квітучу землю України під злобний писк та вереск чорноротих щурячих «вєщунов». Бо це хлоп'я у вишиванці є символом України і цей символ виростав на тому самому Донбасі, де, як переконує росіян російська влада (а це не тільки путін), нічого українського немає і не може бути. Ця світлина і ця вишиванка, народжені 60 років тому на українському Донбасі, - це «хаймерс» по російській пропаганді, це «вишивана історія українського спротиву».
18 травня 2023-го я знову буду йти Соборною не в вишиванці, але з цією світлиною, а суворий погляд трирічного українського «пацаняти» Сашка Мазана хай знищує рашистську наволоч. Путін, у якого піднялась рука воювати ось з такою дітворою, вже отримав ордер на арешт, а ця світлина з зеленооким хлоп'ям у вишиванці нехай буде «речовим доказом» у Гаазі.
Олександр Мазан, переселенець з Донбасу, Вінниця, 17 травня 2023 року